Czy wiara obchodzi się bez wiedzy? Sprawdź to!

ks. Zbigniew Niemirski

publikacja 06.03.2014 21:21

Zachęcamy do zmierzenia się z ubiegłorocznym testem, który rozwiązywali uczestnicy olimpiady teologicznej. Tematyka dotyczyła życia i działalności świętych Piotra i Pawła oraz kwestii urzędu i charyzmatu w Kościele. Poniżej publikujemy test, a po nim klucz odpowiedzi.

Ks. Stanisław Piekielnik jest katechetykiem. Prowadzi zajęcia w WSD Radom. Jest też administratorem portalu internetowego naszej diecezji   Ks. Stanisław Piekielnik jest katechetykiem. Prowadzi zajęcia w WSD Radom. Jest też administratorem portalu internetowego naszej diecezji
Ks. Zbigniew Niemirski /GN
Religia nie powinna być przedmiotem maturalnym. Nie wolno mieszać wiary z wiedzą - co wobec tego stanowiska mają powiedzieć ci, którzy startują w olimpiadzie teologicznej.

Ilu ich jest? I co z tego mają? - Rok temu w olimpiadzie teologicznej wzięło udział ponad 16 000 uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski, w tym z naszej diecezji ponad 1200.

Co z tego mają? - Biorąc pod uwagę zyski, które przynosi start w innych olimpiadach przedmiotowych, dla matury: nic - mówi ks. dr Stanisław Piekielnik, pracownik Wydziału Katechetycznego naszej kurii, a zarazem katechetyk prowadzący zajęcia w Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu.

W tym smutnym kontekście, gdzie z takim trudem przebijają się argumenty, bo przekrzykuje je ideologiczny jazgot, olimpiada znów ma swoją kolejną odsłonę. W naszej diecezji olimpiadę na poziomie szkolnym zorganizowano w 48 szkołach, a na finał diecezjalny przyjedzie 96 uczniów. Organizatorem w tym roku jest diecezja bydgoska i to w Bydgoszczy odbędzie się w kwietniu ogólnopolski finał. Z szerokiego pola tematycznego wybrano kwestię męczeństwa i świadków wiary. - Startujący w tegorocznej olimpiadzie przygotowywali się, zgłębiając nauczanie Pisma Świętego i dokumentów Kościoła o męczeństwie. Mieli też poznać życie i działalność męczenników XX w. na przykładzie osób związanych z diecezją bydgoską, wyniesionych na ołtarze w gronie 108 męczenników II wojny światowej. Poznawali też postacie bł. bp. Michała Kozala i ks. Jerzego Popiełuszki - wyjaśnia ks. Piekielnik.

Wobec muru niechęci dobrym znakiem są inicjatywy szeregu uczelni, które - tak jak na przykład KUL - przygotowują dla najlepszych teologicznych olimpijczyków indeksy.

A oto test (Klucz odpowiedzi do 34 pytań na końcu)

XXIII Olimpiada Teologii Katolickiej - 2013. Święci Apostołowie Piotr i Paweł – urząd i charyzmaty w Kościele

Wpisz zwięzłą odpowiedź (w nawiasie punkty za odpowiedzi)

1. Jakie potoczne znaczenie miało słowo „ekklesia” w środowisku, w którym działał św. Paweł? (2)

2. W Liście do Galatów 3,1-6 św. Paweł porusza problem usprawiedliwienia. Według niego, usprawiedliwienie osiągamy przez wiarę czy przez uczynki wymagane przez Prawo? (1)

3. Sobór Watykański I poucza: „Nikt nie może wątpić, a wiedziano o tym w każdej epoce, że święty i błogosławiony Piotr, książę i głowa apostołów, filar wiary oraz fundament Kościoła katolickiego, przyjął klucze królestwa od naszego Pana Jezusa Chrystusa, Zbawiciela i Odkupiciela rodzaju ludzkiego. Tenże Piotr żyje, przewodzi i sprawuje sąd aż do dziś i na zawsze w swoich następcach, biskupach świętej Stolicy rzymskiej, przez niego założonej i uświęconej Jego krwią”. Podaj możliwie pełną nazwę przewodnictwa biskupa Rzymu, które ustanowił sam Chrystus. (3)

4. Na podstawie soborowej konstytucji „Pastor aeternus” uzupełnij zdanie; „Jezus przekazał Piotrowi, zarazem każdemu biskupowi Rzymu, pełną władzę…………., ………….., ……………….. Kościołem powszechnym”. (3)

5. Kto wyposaża Kościół w „dary Zbawiciela”, czyli „rozmaite dary hierarchiczne i charyzmatyczne”? (1)

6. Między wspólnym kapłaństwem wszystkich wiernych i kapłaństwem hierarchicznym zachodzi istotna różnica, ale też i wzajemne przyporządkowanie. Co łączy jedno i drugie, czyli do czego wspólnie się odnoszą? (1)

7. Wymień za Pawłem dary Ducha (12 Kor 12,8-10) (9)

8. Komu i kiedy, oprócz biskupa Rzymu, przysługuje nieomylność obiecana Kościołowi w sprawach dotyczących treści katolickiej wiary oraz postępowania zgodnego z Ewangelią? (2)

9. U którego z autorów ksiąg Nowego Testamentu występuje najczęściej słowo „charyzmat”? (1)

10. Na podstawie Pisma św. teologowie dzielą charyzmaty na ogólne (fundamentalne) i szczególne (specjalne). Proszę podać przynajmniej po dwa z każdej grupy. (4)

11. Posługując się określeniami z listów Świętych Apostołów Piotra i Pawła, napisz, czemu mają służyć urząd i charyzmat?  (3)

12. W jaki sposób św. Paweł określa dar proroctwa w Rz 12,6? (2)

13. Co św. Paweł określa jako docelowy punkt charyzmatów? (1)

14. W jaki sposób św. Paweł ilustruje (według 1Kor 12,7) różnorodność charyzmatów? 2)

15. Komu św. Paweł przypisuje działanie charyzmatów w duszy człowieka? (1)

16. Wymień trzy najdonioślejsze funkcje (według 1Kor 12,28), jakie Bóg ustanowił w Kościele i zadania z nich wynikające (6)

 

Znakomity komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów Nowego Testamentu   Znakomity komentarz do Dziejów Apostolskich i Listów Nowego Testamentu
Ks. Zbigniew Niemirski /GN
Zaznacz prawidłową odpowiedź

 

17. Kto udziela charyzmatów (według 1Kor 12,11)? (1)

a) Jezus,

b) Duch,

c) Kościół.

18. Jakie łaski towarzyszą wykonywaniu odpowiedzialnych zadań życia chrześcijańskiego i posług wewnątrz Kościoła? (1)

a) łaski urzędu,

b) łaski posługi,

c) łaski stanu.

19. Soborowa „Konstytucja dogmatyczna o Kościele” (KK 4) uczy, że Duch Święty uposaża Kościół w rozmaite dary. O jakie dary chodzi? (1)

a) hierarchiczne i charyzmatyczne,

b) apostolskie i nauczycielskie,

c) podstawowe i pomocnicze,

d) wysłużone i darmo dane.

20. Co oznacza grecki rzeczownik „charyzma”? (1)

a) szczególne cechy osobowościowe,

b) „wspaniałomyślny dar”, „podarunek”, „prezent”,

c) powołanie do działalności misyjnej,

d) „niezwykłą odporność”, „nadludzką siłę”, „przeznaczenie”.

21. „Chrześcijanin jako świątynia Ducha Świętego, jest wewnętrznie wspaniale przyozdobiony”. Co stanowi tę wewnętrzną ozdobę chrześcijanina? (1)

a) wiedza,

b) natchnienie,

c) charyzmaty,

d) mądrość.

22. Dar zbawienia udzielony przez Jezusa Chrystusa jest pierwszym z charyzmatów ogólnych. Jakiemu faktowi przeciwstawia go św. Paweł? (1)

a) śmierci na krzyżu,

b) wątpliwościom wiernych Kościoła w Rzymie,

c) zdradzie Judasza,

d) grzechowi Adama.

23. Wierni świeccy gorliwie współdziałają z duszpasterzami w przekazywaniu Słowa Bożego. W jakiej dziedzinie życia wspólnoty realizuje się to w sposób szczególny? (1)

a) w działalności charytatywnej,

b) w katechizacji,

c) w liturgii.

24. Jakie środowisko, według „Dekretu o apostolstwie świeckich”, powinno być „jakby pierwszą szkołą apostolstwa”? (1)

a) rodzina i jej wspólne życie,

b) małe grupy formacyjne w parafii,

c) katecheza szkolna.

25. Kto, według „Dekretu o apostolstwie świeckich”, jest „źródłem i początkiem całego apostolstwa Kościoła”? (1)

a) Duch Święty posłany przez Jezusa Chrystusa,

b) Jezus Chrystus przysłany przez Ojca,

c) Maryja Królowa Apostołów.

26. Jak nazywali się uczniowie Jezusa, którzy towarzyszyli Mu w momentach najważniejszych dla historii zbawienia? (1)

a) Piotr, Łukasz, Marek,

b) Jan, Mateusz, Paweł,

c) Piotr, Jan, Jakub,

d) Jakub, Szymon, Andrzej.

27.Komu powierzone zostało zadanie autentycznej interpretacji Słowa Bożego? (1)

a) kolegium kardynalskiemu,

b) Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła,

c) teologom.

 

Wśród altasów nie brakuje tych, które prezentują świat Biblii   Wśród altasów nie brakuje tych, które prezentują świat Biblii
Ks. Zbigniew Niemirski /GN
W poniższych zdaniach wpisz właściwe odpowiedzi

 

28. Co jest, według św. Piotra (1P 3,15), uzasadnieniem nadziei chrześcijańskiej? Uzupełnij tekst biblijny: „Pana zaś Chrystusa miejcie w …………….. za Świętego i bądźcie zawsze gotowi do …………….. wobec każdego, kto domaga się od was uzasadnienia tej …………….., która w was jest”. (3)

29. Uzupełnij definicję dogmatyczną Soboru Watykańskiego I: „Nauczamy i definiujemy jako dogmat objawiony przez Boga, że gdy biskup Rzymu przemawia …………….., to znaczy, gdy wykonując urząd pasterza i nauczyciela wszystkich chrześcijan, na mocy swego najwyższego apostolskiego autorytetu określa naukę dotyczącą …………….. obowiązującą cały Kościół, dzięki opiece Bożej obiecanej mu w [osobie] św. Piotra, wyróżnia się tą …………….., w jaką boski Zbawiciel zechciał wyposażyć swój Kościół dla definiowania nauki …………….. Dlatego takie definicje biskupa Rzymu – same z siebie, a nie na mocy zgody Kościoła – są …………….. (5)

30. W 2 Liście św. Piotr (2P 1,20-21) naucza, że „żadne proroctwo Pisma nie jest dla prywatnego wyjaśnienia”. Proszę wymienić: Kto (……………..), pod działaniem czego (……………..) i pod wpływem Kogo (……………..) może określać sens tekstów Pisma świętego? (3)

31. Uzupełnij brakujące słowa w tekście św. Pawła: „Ducha nie …………….., …………….. nie lekceważcie. Wszystko ……………..”. (3)

32. Czyimi łaskami są charyzmaty i w jakim celu zostają one udzielone człowiekowi? Uzupełnij zdanie: „Charyzmaty są łaskami …………….. i zostają one udzielone człowiekowi w celu budowania …………….., dla dobra …………….. oraz ze względu na potrzeby …………….. (4)

33. Życie konsekrowane Bogu charakteryzuje się publiczną profesją rad ewangelicznych. Wymień te dary: …………….., …………….., ……………… (3)

34. Uzupełnij konkluzję ks. prof. Józefa Kudasiewicza: „W pierwszym katalogu dawcą darów był …………….., w drugim Bóg, a w czwartym …………….. Można więc powiedzieć, że źródło charyzmatów jest…………….. (3)

 

Ten pięciotomowy podręcznik jest świetną prezentacją 2000 lat dziejów Kościoła   Ten pięciotomowy podręcznik jest świetną prezentacją 2000 lat dziejów Kościoła
Ks. Zbigniew Niemirski /GN
Klucz odpowiedzi

1. - Słowo „ekklesia” miało znaczenie polityczne i określało zgromadzenia mężczyzn, którzy mieli prawo podejmowania wiążących decyzji politycznych (por. Dz 19,39)

2. - Przez wiarę

3. - Prymat Kościoła w Kościele powszechnym (3 pkt), - Prymat Kościoła (2 pkt), - Prymat (1 pkt)

4. - pasterzowania, rządzenia, kierowania

5. - Duch Święty

6. - do jedynego kapłaństwa Chrystusa

7. - mądrość, umiejętność, wiara, uzdrawianie, czynienie cudów, proroctwo, rozpoznawanie duchów, dar języków, tłumaczenie języków

8. - kolegium biskupów (1 pkt), - gdy kolegium biskupów wraz z Następcą Piotra sprawuje najwyższy urząd nauczycielski (2 pkt)

9. - u św. Pawła

10. - ogólne: dar zbawienia, powołania chrześcijańskiego, życia wiecznego i spotkania

- szczególne: mądrość słowa, umiejętność poznawania, uzdrawiania, czynienia cudów, proroctwa, rozpoznawania duchów, służby biednym i ubogim

11. - budowaniu i umocnieniu jedności Ciała Chrystusowego, którym jest Kościół

12. - Św. Paweł określa proroctwo jako dar otrzymany od Boga według miary Jego łaski

13. - Według św. Pawła docelowym punktem charyzmatów jest miłość

14. - Za pomocą obrazu ludzkiego ciała, które jest przykładem jedności w różnorodności

15. - Całej Trójcy Świętej

16. - Apostołowie, prorocy, nauczyciele

17. - B; 18. - C; 19. - A; 20. - B; 21. - C; 22. - D; 23. - B; 24. - A; 25. - B; 26. - C; 27. - B

28. Sercach, obrony, nadziei

29. Ex cathedra, wiary lub moralności, nieomylnością, wiary lub moralności, niezmienialne

30. Kościół, natchnienia, Ducha Świętego

31. Nie gaście, proroctwa, badajcie

32. Ducha Świętego, Kościoła, ludzi, świata

33. Ubóstwo, czystość, posłuszeństwo

34. Duch Święty, Chrystus, trynitarne