Nowy Numer 16/2024 Archiwum

Kształtowanie postaw i boje o katechezę

Był czas na rozmowę z ordynariuszem, postawienie mu pytań i posłuchanie, co dla biskupa jest ważne i jak widzi on pracę dziennikarzy i swoją współpracę z mediami. Okazją był 46. Dzień Środków Społecznego Przekazu.

– To pora dnia, gdy w redakcjach zbieramy się na codzienne kolegia, by omówić pracę na nadchodzące godziny. Dziś, można powiedzieć, że mamy takie wspólne kolegium różnych redakcji – zagaił ks. Jacek Wieczorek, dyrektor Radia Plus Radom, który w imieniu pasterza organizował spotkanie.

Bp Tomasik mówił o roli mediów, która polega nie tylko na przekazywaniu informacji, ale także na kształtowaniu postaw. – Media też wychowują. Choć żałuję, że nie ma pełnej współpracy między szkołą, rodzicami i duszpasterzami w tej sprawie – mówił biskup.

Na koniec uczestnicy spotkania otrzymali orędzie Benedykta XVI na tegoroczny Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, które tym razem zatrzymało się na relacji między milczeniem a słowem. Wcześniej jednak był czas na rozmowę.

Dość szybko pojawiły się pytania o katechezę. Sprawę wywołała ostatnia wizyta w Radomiu posła Ruchu Palikota Armanda Ryfińskiego. Echa tych odwiedzin i jego konferencja to tezy o zaprzestaniu bezzasadnego finansowania katechezy z pieniędzy podatników, której uczą przede wszystkim zakonnice i księża, o wycofaniu katechezy ze szkół i o unormowaniu dziwnej sytuacji, gdy w szkołach technicznych uczniowie mają więcej godzin katechezy niż matematyki.

Bp Tomasik odnosił się do każdej z tych kwestii. Przypomniał, że podatnik to także każdy wierzący, a więc pieniądze podatnika to także pieniądze wierzących. One idą też na utrzymanie niewierzących posłów. Natomiast w kwestii kadry uczącej katechezy sprawa w naszej diecezji wygląda następująco: na zatrudnionych ponad 900 katechetów jedynie 320 to księża, a wśród nich zaledwie kilkunastu posiada pełny etat. Zdecydowaną większość stanowią świeccy, posiadający rodziny. Wyprowadzenie katechezy ze szkół oznaczałoby pozbawienie ich pracy, co ma się nijak do postulatu zmniejszania bezrobocia.

Kulą w płot była także kwestia liczby godzin matematyki. W żadnej z wywołanych przez posła szkół katecheza nie jest uczona w wymiarze godzin większym od matematyki.

– Dla nas, dziennikarzy, to bardzo cenne spotkania. Możemy wprost rozmawiać z ordynariuszem. A jego wyjaśnienia prostują wiele nieprawdziwych stereotypów – mówiła po spotkaniu jedna z dziennikarek.


 

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

Zapisane na później

Pobieranie listy